מחלת נפש ושמה אנורקסיה

כללי

מחלת האנורקסיה נחשבת למחלת נפש, המלווה בפגיעה גופנית קשה, העלולה להוביל למוות, ודורשת טיפול רפואי והתערבות פסיכיאטרית הן יחד. חוסר המודעות להשלכותיה של המחלה, אופן גילויה ואי אבחון של הסממנים המעידים על התרצותה של המחלה, מקשים על המלחמה בהפרעות אכילה בכלל, ובאנורקסיה בפרט.

מהי אנורקסיה?

פירוש המילה אנורקסיה, או בעברית צימנות (מהשורש צ.ם) הוא "לא להושיט יד לאוכל". והכוונה בעיקר מתייחסת כאל הימנעות מאכילה כתוצאה של אבוד התיאבון והטיה להרס עצמי.

אנורקסיה נרבוזה מתאפיינת בתפיסה לקויה ודימוי עצמי נמוך של הגוף.חולי אנורקסיה רואים עצמם כשמנים, גם לאחר שסבלו מתת משקל. חולי אנורקסיה בדרך כלל כל כך משוכנעים בעצמם שהם מרגישים טוב ושולטים במצב, ושזו רק עוד דיאטה עבורם, עד כי הם פוצחים במניפולציות ואינם מרשים לסביבה להתערב בעניין.

אנורקסיה ניכרת באוכלוסיה הצעירה, בעיקר בקרב בנות ונערות (כתשעים וחמישה אחוזים מחולי האנורקסיה הן נשים).

תסמיני המחלה

אחד מהתסמינים הבולטים, אפוא, הוא הפסקת הוסת החודשית. כמו כן כדאי להתייחס לכל התנהגות א-נורמלית המלווה באכילה, הרזיה דרסטית במשקל והימנעות מאכילה ימים שלמים. theater domain austin חולי אנורקסיה סובלים לרוב מחוסר סידן וחוסן גופני חלש במיוחד.

שיעור התמותה בקרב חולי אנורקסיה שלא קיבלו טיפול בזמן עומד נכון להיום על חמישים אחוזים. אלו ששרדו לרוב מפתחים הפרעות אכילה נוספות, כגון בולמיה, שפירושה התקפי אכילה תכופים, מלווים בהקאות, צריכת משלשלים ועיסוק אובססיבי במשקל הגוף.

הסיבות למחלה

בעבר טענו פסיכולוגים כי אנורקסיה היא הפרעה נפשית שנוצרת כתוצר של חוסר תשומת לב וחום בסיבה המשפחתית של החולה, בעיקר בכל הנוגע לבנות הסובלות מקשר משפחתי לקוי או רופף. אל קבוצת הסיכון מתווספות אותן נערות פרפקציוניסטיות, או אלו שחלמו להלך על המסלול ולהראות כמו הדוגמניות הנחשקות ביותר, כולן כמובן בעלות מראה אנורקטי שדוף וחולני.  זו גם הסיבה, ככל הנראה, לשכיחות המחלה בקרב נערות בעולם המערבי דווקא, שם המרדף אחרי אידאל היופי מתחיל בגיל צעיר.

עם זאת, מחקרים אחרים מבקשים להוכיח כי אנורקסיה נגרמת בשל תפקוד לקוי של האזור במוח האמון על מערכת העצבים והמטבוליזם של הגוף.

This entry was posted in פסיכולוגיה. Bookmark the permalink.