אבחון לקויות למידה

אם אתם נתקלים בדפוס התנהגות חוזר אצל ילדכם המתוסכל לאחר שלא הצליח לגזור ולצייר בגן, מצבי הרוח שלו משתנים באופן קיצוני והוא לא מצליח להתמודד עם כל כשלון שהוא, או מסרב להקשיב לסיפור ולא מבטא עצמו בצורה ברורה, יכול להיות שזה המקום לשקול אבחון לקויות למידה.

אבחון לקויות למידה – איתותים מקדימים

ילדים, בעיקר קטנים מבטאים את חוסר שביעות רצונם ממצב מסוים באמצעות בכי, מצב רוח שפוף והתפרצויות זעם. אלו הן תופעות שכיחות בקרב ילדים, אולם אם הן שכיחות וברמה היומיומית או  קורות מספר פעמים ביום, יש לתת את הדעת על המצב, ולנסות להבין מדוע הוא חוזר על עצמו.

לרוב, הנורה האדומה נדלקת, כשאנו מבחינים כי הילד נתקל בקשיים במישורים רבים יותר ממה שחשבנו, והתסכול לא נובע רק בשל חוסר היכולת לגזור אלא ישנו דפוס של קשיי התמודדות לאורך כל היום, במצבים וסיטואציות הנחשבים קלים לביצוע. כשנדלקות נורות אדומות אלו, ונערכת השוואה בין דפוסי התנהגות והתמודדות של ילדים אחרים בני גילו עם מצבים שונים, זה הזמן לשקול אבחון לקויות למידה.

אבחון לקויות למידה – מבטאים את הספק בקול רם

אבחון לקויות למידה הוא בדיקה מקצועית, המאפשרת להבין את מצבו של הילד ביחס לילדים בני גילו, להבין מה הרקע לקשיי הלמידה שלו, והאם אכן מדובר בלקויות למידה. קשיי הלמידה יכולים לבוא לידי ביטוי בקושי לבצע פעולות מוטוריות, קושי בהבנת הנקרא, קושי בפיתוח זכרון לטווח הקצר ולטווח הארוך, מצבי רוח משתנים באופן קיצוני, וכן מהן ההשפעות וההשלכות הנפשיות ואף הרגשיות על הילד, עקב קשיים אלו. אבחון לקויות למידה בגיל הגן, מקל על המשך ההתמודדות וקבלת כלים שיסייעו לו בהמשך הדרך.

היכן וכיצד?

אבחון לקויות למידה מתקיים במכונים מיוחדים לאבחון זה. האבחון מתקיים במספר מישורים ובודק אפשרות הפרעת קשב וריכוז, בדיקות לאבחון מנת משכל, אבחונים דידקטיים לבדיקת אינטליגנציה, קוגניציה והתנהגות, דיסלקציה, דיסגרפיה, שמיעה, ראייה ועוד. מטרת האבחון היא לשלול קיומם של מצבים אחרים שאינם לקויות למידה, כמו פיגור, למשל. לאחר האבחון מוצעות דרכי טיפול והתמודדות עם לקויות הלמידה שאובחנו אצל הנבדק. לקויות למידה אינן חולפות אולם יש דרכים להקל על הילד או התלמיד בקשיים הלימודיים שלו, אם באמצעות תרפיות לשיפור מיומנויות, או טיפולים רגשיים באמצעות בעלי חיים, אמנות ועוד.

This entry was posted in ליקויי למידה. Bookmark the permalink.